Doe de test: wanneer werkt een animatiefilm en wanneer niet? 

Animatiefilms zoals op deze website getoond zijn een uitstekende manier om draagvlak te krijgen voor een nieuwe strategie, een nieuwe manier van werken, nieuw gedrag of een combinatie van dat alles.

Ze zijn ook heel geschikt om mensen op een nieuwe manier naar een bekende situatie te laten kijken. 

Meestal worden ze gemaakt om een paar jaar mee te gaan, meestal is de doelgroep minimaal 500 mensen, en vaak is de aanleiding dat men op een bijeenkomst iets wil vertonen dat binnen een minuut of acht, op een amusante en aantrekkelijke  manier, een boodschap overbrengt. Na de bijeenkomst komt het filmpje dan natuurlijk op internet.  

Maar een animatiefilm is niet voor ieder communicatieprobleem de beste oplossing.

Hoe meer van onderstaande punten van toepassing zijn, des te groter is de kans dat een animatiefilm je gaat helpen om je doel te bereiken: 

  • Je hebt een onderwerp dat belangrijk is voor de afzender en voor de doelgroep.    
  • Het doel van de communicatie is niet alleen dat iets wordt uitgelegd, maar ook dat er draagvlak ontstaat en dat de doelgroep gaat zien waar hun invloed zit.  
  • Je kunt een deel van je doelgroep bereiken, maar je boodschap is ook interessant voor mensen van wie je niet precies weet waar ze zitten. Je wilt dus iets hebben dat mensen aan anderen gaan doorsturen, zodat je boodschap vanzelf terecht komt bij iedereen voor wie het relevant is. 
  • Je gelooft meer in verleiden dan in indoctrineren. 
  • De afzender is niet bang voor zelfspot, relativering en humor in het verhaal. 

Wil je meer weten over hoe en met wie deze films gemaakt worden? Kijk dan op de website van de mensen met wie ik ze maak.  

Wil je verder praten? Bel of mail gerust. Ik hoor graag van je.