Doe de test: wanneer werkt een animatiefilm en wanneer niet? 

Animatiefilms zoals op deze website getoond zijn een uitstekende manier om draagvlak te krijgen voor een nieuwe strategie, een nieuwe werkwijze, een nieuwe positionering, een nieuw idee, een maatschappelijke verandering - kortom, iets groots.

Maar de films die je op deze site kunt zien zijn niet voor ieder communicatieprobleem de beste oplossing.

Hoe meer van de punten hieronder  van toepassing zijn op je project, des te groter is de kans dat een animatiefilm je gaat helpen om het te laten slagen:

  • Het gaat om iets dat veel impact heeft en een vrij lange looptijd. 
  • Er zijn veel mensen bij betrokken: sowieso de eigen medewerkers, maar misschien ook klanten, burgers, leerlingen, patiënten, kortom de mensen voor wie je het allemaal doet. De doelgroep voor dit soort films is doorgaans 1000 mensen of meer. 
  • Het gaat om iets fundamenteels. De verandering gaat verder dan de invoering van een nieuwe versie van Windows of een nieuwe manier om functies in te schalen
  • Het gaat om een verandering die alleen maar kan slagen als de doelgroep begrijpt  waarom het noodzakelijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen
  • Het doel van de communicatie is niet alleen maar dat iets wordt uitgelegd, maar dat er draagvlak en eigenaarschap ontstaat.
  • De afzender is niet bang voor zelfspot, relativering en een beetje humor in het verhaal

Wil je meer weten over hoe en met wie deze films gemaakt worden? Kijk dan op de website van de mensen met wie ik ze maak.  

Wil je kijken verder praten? Bel of mail gerust. Ik hoor graag van je.