Wat is storytelling en wat kun je ermee?

Misschien heb je vroeger wel eens, tijdens een verregende zomerdag, in een tent gelegen met een Donald Duck vakantieboek. Daar zat dan vaak zo'n pagina in waarop niets anders te zien was dan een warboel van punten en streepjes en getalletjes. Alle informatie was dus aanwezig en toch snapte je er niets van. Maar als je dan een balpen pakte en je ging van nummertje 1 naar nummertje 2 en zo verder de hele pagina over, voilà, dan stond daar opeens Goofy of Dagobert Duck!

Wat die balpen voor elkaar kreeg in dat vakantieboek, dat doet een goed verhaal bij het overbrengen van informatie:

- het maakt nieuwsgierig

- brengt samenhang aan

- maakt abstracties concreet 

- maakt het makkelijker om dingen te onthouden

- zet mensen aan het denken

- kan overtuigen of zelfs ontroeren

Kortom, met een verhaal wordt je boodschap beter begrepen, beter onthouden en vaker doorverteld.

Storytelling is het instrument bij uitstek om over veranderingen te communiceren, omdat in een verhaal altijd iets verandert, anders is het geen verhaal. 

Als je benieuwd bent naar storytelling, naar voorbeelden en naar de principes erachter, kijk dan rond op deze website voor voorbeelden of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief