Het plan is klaar. Nu het verhaal nog.

Elke verandering, of die nu in een organisatie of in de samenleving moet plaatsvinden begint met een idee. Dat idee wordt uitgewerkt tot een plan. En vervolgens merken de bedenkers dat het niet altijd meevalt om zo'n plan idee aansprekend over het voetlicht te brengen.

Hoe kun je bijvoorbeeld een gevoel van urgentie overbrengen? Hoe inspireer je mensen om mee te doen en mee te denken? Hoe ga je om met bezwaren en smoezen? 

Vroeg of laat slaakt bijna iedere veranderaar de verzuchting: 'Wat wij nodig hebben is een goed verhaal!'

En de moeilijkheid waar je dan als plannenmaker tegenaan loopt is dat je zo goed in de materie zit dat je je bijna niet meer kunt verplaatsen in degenen die nog van niets weten: collega's,  klanten, burgers, partijen met wie je samenwerkt.

Dan kan ik je helpen. Bijvoorbeeld met

Een whiteboard animatiefilm, je weet wel, zo'n film waarin je een tekenaar live cartoons ziet tekenen, terwijl een voice-over het verhaal vertelt. Ideaal als er een belangrijke bijeenkomst aan zit te komen waar je iets wilt brengen dat ver uitstijgt boven de gebruikelijke Powerpoint:

- bijvoorbeeld naar deze over de visie, missie en strategie van thuiszorgorganisatie Zuidzorg, of

deze over de Spoorbrug bij Muiderberg, waar Rijkswaterstaat, Prorail en aannemers een nieuwe manier van samenwerken ontwikkelden.

Whiteboard animaties worden soms ook gebruikt voor educatie of e-learning, bijvoorbeeld deze over medische missers. Verder heb ik al heel wat educatieve animatiefilms gemaakt over IT, en hier kun je lezen waarom dat zo'n dankbaar onderwerp is is. 

Whiteboard animaties werken fantastisch, maar zijn niet voor ieder communicatieprobleem geschikt. Doe daarom altijd eerst De Test. Prijsniveau: hoog.

Voordeliger is een verhaal dat opgevoerd, voorgelezen en/of in boekvorm verspreid kan worden, bijvoorbeeld
Alarmfase ZMW (gemaakt voor de Waterschappen)

Terug naar de Westerstraat (gemaakt voor de Gemeente Schiedam) of

Marjolein, gemaakt voor het Ministerie van VWS.

In al deze verhalen beleeft een medewerker een avontuur dat laat zien waar de organisatie heen wil, wat dat voor medewerkers gaat betekenen en wat het van ze vraagt. Zo'n verhaal kan voorgelezen worden op een medewerkersbijeenkomst of verspreid worden als een geïllustreerd boekje dat past in iedere binnenzak, een vaak gebeurt het allebei.  

Een andere veelvoorkomende situatie: medewerkers zijn het van harte eens met een bepaalde verandering en toch komen ze niet uit de startblokken. Vaak is het probleem dan dat ze vastlopen op de vraag: ja maar, hoe doe ik dat dan? Luchtige en kleine gidsjes kunnen dan heel goed werken, bijvoorbeeld deze survivalgids voor ambtenaren of dit mini-handboek over Lean getiteld Harder Werken Verboden

 
Van al deze boekjes kun je pdf's aanvragen via johannakroon@veranderverhaal.nl. 
Prijsniveau: gemiddeld.

Nu en dan geef ik een workshop met open inschrijving voor communicatiemensen en organisatieveranderaars die zich willen bekwamen in verandercommunicatie. Als je je abonneert op mijn nieuwsbrief, dan krijg je vanzelf bericht als het weer zover is.   

Meer over mijn aanpak vind je in mijn boek Wat hebben ze nu weer bedacht? Als je je hier links aanmeldt voor de nieuwsbrief, krijg je de eerste 25 pagina's van het boek gratis toegestuurd - als opwarmertje.