FAQ: De 5 meest gestelde vragen over whiteboard animaties

1. Wat is een whiteboard animatie? 

In een whiteboard animatie zie je de hand van een tekenaar cartoons tekenen, terwijl een voice-over het verhaal vertelt. Bij de voorbeelden op deze website heb ik de voice-over tekst geschreven, terwijl de tekeningen zijn gemaakt door
cartoonist en striptekenaar Lex Dirkse. Lex refereert in zijn visuele grappen vaak aan striptaal en verrijkt het verhaal door alles net een beetje extra aan te zetten. PP Regisseurs doet de productie en afwerking.
 
Er bestaan ook whiteboard animaties waarvan de beelden afkomstig zijn uit een electronische plaatjesdoos met een beperkte hoeveelheid neutrale standaardtekeningen (huis, baby, bank, computer, mobieltje, winkelmandje etc.). Zulke tekeningen 'doen' niets, ze verrassen niet en passen eigenlijk alleen maar bij neutrale of nietszeggende teksten. 
 
2. Waar worden deze films vooral voor gebruikt?  
Meestal om draagvlak te genereren voor ideeën, plannen of programma's die een lange looptijd hebben en ingewikkeld zijn om uit te leggen: een nieuwe visie, strategie of werkwijze bijvoorbeeld.  
 
Ook het verhaal van een organisatie is een populair onderwerp, vaak in combinatie met een blik in de toekomst.  
 
De meeste van mijn klanten willen meer dan alleen maar de informatie naar binnen gieten. Het doel is meestal om te prikkelen, om nieuwe invalshoeken te introduceren en om mensen uit hun vertrouwde denkraam te trekken. De opdracht aan de filmmakers is dus altijd om met iets verrassends te komen. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje over De Spoorbrug van Rijkswaterstaat, of Olifant in Tas van de Auditdienst Rijk. 

Soms is het onderwerp op zich eenvoudig, maar er is wel een grote doelgroep en een groot belang. Er is dan behoefte aan een beknopt filmpje dat zo onderhoudend is dat mensen het meerdere keren willen bekijken en het aan elkaar gaan doorsturen. Voorbeelden op deze site: bouwvergunning, bouwinspectie, kopje koffie deurwaarder. 

3. Hoe verloopt het maakproces en wat is de levertijd? 
Stap een is het formuleren van het doel van de film en de doelgroep. Vervolgens hou ik interviews met de belangrijkste betrokkenen. Dan schrijf ik een script, dat ik samen met de regisseur presenteer aan de opdrachtgever, die daartoe een groep met mandaat formeert. Ter plekke hakken we alle knopen door zodat er snel een definitief script is. 

Dan neemt de regisseur het over en begint de productie: stemopname, de schetsbespreking waar de tekenaar zijn voorstellen komt laten zien, opname, montage en de hele technische nabewerking.  

De levertijd is ongeveer 2 maanden. 

4. Hoe kun je het maximale uit zo’n film halen? 

Door het onderwerp en het doel van de film zo te kiezen dat de film voor veel mensen interessant is en lang meekan. 
Dan gaan mensen die de film gezien hebben spontaan nieuwe manieren verzinnen om de film in te zetten - manieren waar de initiatiefnemers vaak nooit aan gedacht hadden. De doelgroep gaat dan in feite zelf het zendingswerk doen. 

Vaak kiezen klanten ervoor om twee edities te maken. Een korte voor de buitenwereld, een langere editie voor intern gebruik. 

Als de film interessant is voor buitenlandse relaties dan worden er vaak extra taalversies gemaakt.  

De tekeningen uit de film kunnen hergebruikt worden in andere media, voor een praatplaat etc. Bij de oplevering van de film krijg je een computerbestand met alle tekeningen erop.   

5. Wat zijn de belangrijkste succesfactoren?

- Bespreek doel en doelgroep van de film met mij en PP Regisseurs: wij weten hoe je het maximale rendement uit zo'n film haalt.  

- Formeer een groep met mandaat die in de scriptfase in een keer alle knopen kan doorhakken. 

- Stel de film direct na de première breed beschikbaar en je zult verbaasd zijn waar hij allemaal terecht gaat komen.  

Voor meer informatie: 

Johanna Kroon 06-25033390