FAQ: De 5 meest gestelde vragen over whiteboard animaties

1. Wat is een whiteboard animatie? 

In een whiteboard animatie zie je de hand van een tekenaar cartoons tekenen, terwijl een voice-over het verhaal vertelt. Bij de voorbeelden op deze website heb ik de voice-over tekst geschreven, terwijl de tekeningen zijn gemaakt door
cartoonist en striptekenaar Lex Dirkse. Lex refereert in zijn visuele grappen vaak aan striptaal en verrijkt het verhaal door alles net een beetje extra aan te zetten. PP Regisseurs doet de productie en afwerking.
 
2. Waar worden deze films vooral voor gebruikt?  
Meestal om draagvlak te genereren voor ideeën, plannen of programma's die een lange looptijd hebben en ingewikkeld zijn om uit te leggen: een nieuwe visie, strategie of werkwijze bijvoorbeeld. Ook het verhaal van een organisatie, de corporate story, is een populair onderwerp. Gewoonlijk moeten er veel mensen bereikt worden: 1000 is wel zo'n beetje het minimum. 
Leuk voorbeeld van een corporate story: woningcorporatie Tiwos.  
 
De meeste van mijn klanten willen meer dan alleen maar de informatie naar binnen gieten. Het doel is meestal om te prikkelen, te verleiden en aan te zetten tot verandering. Aanleiding voor een film is vaak dat er een belangrijke bijeenkomst aan zit te komen - de film is dan het openingsnummer.
 
Als het niet precies bekend is waar de doelgroep zich bevindt is Youtube, in combinatie met de website van de afzender, het belangrijkste distributiekanaal. De film Kopje koffie deurwaarder is daar een goed voorbeeld van, maar ook filmpjes van de Gemeente Den Haag over je huis verbouwen of de inspectie tijdens de verbouwing.   

3. Hoe verloopt het maakproces en wat is de levertijd? 
Stap een is het formuleren van het doel van de film en de doelgroep. Dan volgen interviews, die uitmonden in een script. Dat script  wordt gepresenteerd aan de opdrachtgever, die daartoe een groep met mandaat formeert. Ter plekke hakken we alle knopen door zodat er snel een definitief script is. 

Dan begint de productie: stemopname, de schetsbespreking waar de tekenaar zijn voorstellen komt laten zien, opname, montage en de technische nabewerking.  

De levertijd is ongeveer 2 maanden. 

4. Hoe kun je het maximale uit zo’n film halen? 

Door het onderwerp en het doel van de film zo te kiezen dat de film voor veel mensen interessant is en lang meekan. 
Als dat lukt gaan de kijkers spontaan nieuwe manieren verzinnen om de film in te zetten - manieren waar de initiatiefnemers vaak nooit aan gedacht hadden. De doelgroep neemt dan in feite zelf de distributie ter hand. 

Vaak kiezen klanten ervoor om twee edities te maken. Een korte voor de buitenwereld, plus een langere editie voor intern gebruik. Als de film interessant is voor buitenlandse relaties dan worden er vaak meerdere taalversies gemaakt.  

De tekeningen uit de film kunnen hergebruikt worden in andere media, voor een praatplaat etc. Een computerbestand met alle tekeningen erop is bij de prijs inbegrepen.    

5. Wat zijn de belangrijkste succesfactoren?

- Bespreek doel en doelgroep van de film met mij en PP Regisseurs: wij weten hoe je het maximale rendement uit zo'n film haalt.  

- Formeer een groep met mandaat die in de scriptfase in een keer alle knopen kan doorhakken. 

- Stel de film direct na de première breed beschikbaar en je zult verbaasd zijn waar hij allemaal terecht gaat komen.  

Voor meer informatie: 

Johanna Kroon 06-25033390