Goede verandercommunicatie beantwoordt maar één vraag

Hoe ziet  goede verandercommunicatie eruit? Wat is effectief en wat niet? Ik denk dat een veranderverhaal beter werkt naarmate aan meer van de volgende criteria wordt voldaan:

Het is democratisch en het is herkenbaar

Veranderprocessen zijn vaak erg ingewikkeld. Dus als je niet oppast, wordt er gecommuniceerd  in moeilijk managementjargon, gelardeerd met ingewikkelde modellen, staafgrafieken en schema's. Daarmee krijg je mensen niet mee. Een goed veranderverhaal is in de eerste plaats toegankelijk.  Het gaat over problemen die medewerkers herkennen, doelen waar mensen zich graag voor inzetten, en het spreekt iedereen aan, van beleidsmedewerker tot kantinejuffrouw. Zo creëert het verhaal urgentie.

 

Het is spraakmakend
De kunst van verandercommunicatie is om lastige dingen interessant te maken. Hoe abstract of ver-van-m'n-bed een visie, een strategie of een veranderplan ook is, het veranderverhaal moet iedere medewerker inspireren. Liefst moet het veranderverhaal zo interessant zijn dat mensen het aan elkaar gaan doorvertellen. Zo ontstaat er buzz, mensen gaan er met elkaar over in gesprek. Precies wat nodig is bij een organisatieverandering.

Het is anders

Misschien wel het belangrijkste geheim van verandercommunicatie is dat het anders moet zijn dan wat medewerkers gewend zijn. Als er echt iets gaat veranderen, dan moet dat in de communicatie al zichtbaar zijn. Want wie vernieuwing belooft moet iets vernieuwends laten zien: dat creëert geloofwaardigheid.

Het is geheel vrij van corporate braaftaal
Organisaties communiceren vaak in vreemde bewoordingen en op een heel speciale toon, die wel corporate braaftaal wordt genoemd. Problemen heten uitdagingen, iedereen is supergemotiveerd en uiteraard staan alle neuzen onveranderlijk dezelfde kant op. In corporate braaftaal wordt nooit ergens aan getwijfeld, hebben veranderingen alleen maar voordelen en geen nadelen, en worden dingen die slecht gaan nooit benoemd. Volgens het Handboek Braaftaal moet immers alles altijd positief geformuleerd worden.
Een positieve kijk op dingen is prima, zolang het er maar niet toe leidt dat er om de hete brei wordt heengepraat. Een organisatie zal nooit een gevoel van urgentie creëren als men niet bereid is te vertellen wat er nu niet goed gaat en wat dus de aanleiding is voor het verandertraject. Goede verandercommunicatie is geen propaganda, maar een eerlijk en herkenbaar verhaal. Want alleen herkenbaarheid creëert draagvlak.

 

Interesse? Kijk dan eens naar de volgende mogelijkheden:
- Geef je hier op voor gratis tips over verandercommunicatie
- Als je gedachten uitgaan naar een animatiefilm (zie deze website voor voorbeelden), kijk dan eerst hier of je onderwerp daarvoor geschikt is
- Denk je aan een verhaal in de vorm van een miniboekje, vraag dan voorbeelden aan via johanna@veranderverhaal.nl.
- Als je wilt weten hoe het maken van een veranderverhaal in z'n werk gaat, bel gerust naar 06-25033390 of 0203306685. Ik hoor graag van je.