Goede verandercommunicatie beantwoordt maar één vraag

Hoe ziet  goede verandercommunicatie eruit? Wat is effectief en wat niet? Mijn ervaring is dat een veranderverhaal beter werkt naarmate aan meer van de volgende criteria wordt voldaan:

Het is democratisch en het is herkenbaar

Veranderprocessen zijn vaak erg ingewikkeld. Dus als je niet oppast, wordt er gecommuniceerd in managementjargon, staafgrafieken en schema's. Dat schrikt meer af dan dat het aantrekt. Een goed veranderverhaal gaat over problemen die medewerkers herkennen, doelen waar mensen zich graag voor inzetten, en het spreekt iedereen aan, van manager tot kantinejuffrouw. Zo creëert het verhaal urgentie.

 

Het is spraakmakend
De kunst van verandercommunicatie is om lastige dingen interessant te maken. Hoe abstract of ver-van-m'n-bed een visie, een strategie of een veranderplan ook is, het veranderverhaal moet iedere betrokkene inspireren. Liefst moet het veranderverhaal zo interessant zijn dat mensen het aan elkaar gaan doorvertellen. Zo ontstaat er vanzelf een gesprek - precies wat nodig is bij een organisatieverandering.

Het is anders

Misschien wel het belangrijkste geheim van verandercommunicatie is dat het anders moet zijn dan wat medewerkers gewend zijn. Als er echt iets gaat veranderen, dan moet dat in de communicatie al zichtbaar zijn. Want wie vernieuwing belooft moet iets vernieuwends laten zien: dat creëert geloofwaardigheid.

Het is geheel vrij van corporate braaftaal
Organisaties communiceren vaak in vreemd jargon dat wel corporate braaftaal wordt genoemd. Problemen heten uitdagingen, iedereen is supergemotiveerd en uiteraard staan alle neuzen onveranderlijk dezelfde kant op. In corporate braaftaal wordt nooit ergens aan getwijfeld, hebben veranderingen alleen maar voordelen en geen nadelen, en worden dingen die slecht gaan nooit benoemd. Volgens het Handboek Braaftaal moet immers alles altijd positief geformuleerd worden.
Een positieve kijk op dingen is prima, zolang het er maar niet toe leidt dat er om de hete brei wordt heengepraat. Een organisatie zal nooit een gevoel van urgentie creëren als men niet vertelt wat er nu niet goed gaat en wat dus de aanleiding is voor het verandertraject. Goede verandercommunicatie is geen propaganda, maar een eerlijk en herkenbaar verhaal. Want alleen herkenbaarheid creëert draagvlak.

 

Interesse? Kijk dan eens naar de volgende mogelijkheden:
- Geef je hier op voor gratis tips over verandercommunicatie
- Als je gedachten uitgaan naar een animatiefilm (zie deze website voor voorbeelden), kijk dan eerst hier of je onderwerp daarvoor geschikt is
- Denk je aan een verhaal in de vorm van een miniboekje, vraag dan voorbeelden aan via johanna@veranderverhaal.nl.
- Als je wilt weten hoe het maken van een veranderverhaal in z'n werk gaat, bel gerust naar 06-25033390 of 020-3306685. Ik vertel je er graag meer over.