Een veranderverhaal... wat levert dat nou op?

Laten we eens door het sleutelgat naar binnen kijken bij een organisatie die wil en moet veranderen.

Het MT heeft een plan bedacht en dat op een Powerpoint gezet. Maar de medewerkers weten nog van niets - terwijl die het moeten gaan doen. Een Powerpoint moet uitkomst bieden. Hij wordt gepresenteerd aan de teamleiders en die krijgen 'm mee voor in hun eigen teams. Twee MT-leden besluiten om zelf een paar afdelingen langs te gaan met de Powerpoint.


De presentatie van de Powerpoint duurt drie kwartier en na afloop zijn er weinig vragen. Wat de sprekers niet weten, maar wij wel,  zijn de reacties die later bij het koffie-apparaat te horen zijn:

Bij ons zou dat niet werken.

Wat ze nu bedacht hebben dat doen wij al jaren.

Dit is al eerder geprobeerd en toen is het ook mislukt.

Dit geldt alleen voor andere afdelingen.

Na een tijdje begint het het MT op te vallen dat de Powerpoint niet het gewenste resultaat heeft gehad. Er is weinig animo voor de plannen maar er zijn wel heel veel misverstanden. 'Het lijkt wel,' zo klinkt het in het gefrustreerde MT,  'of er op iedere afdeling iets anders is verteld!' De directeur besluit om het hele plan nog een keer uit te leggen in zijn column in het personeelsblad. Maar bij de medewerkers is juist sprake van een zekere vermoeidheid: alweer dat verhaal over die organisatieverandering? Ongeduld is er ook: Wanneer gaan we nou eindelijk eens iets doen?

Fijn dat u deze vraag stelt, antwoordt de directeur in zijn column, want volgende maand start een belangrijk proefproject.

De mensen in het proefproject gaan aan de slag. Sommige dingen gaan goed, andere niet. Precies zoals te verwachten was. Daarom was het namelijk ook een proefproject
 
Maar er gebeurt iets merkwaardigs. Als er in het proefproject een paar dingen niet uitpakken zoals gehoopt, klinkt steeds vaker de vraag: zeg, staat het MT eigenlijk nog wel achter wat wij hier aan het doen zijn? En als er nog een paar dingen misgaan dan doet een nieuw gerucht de ronde: binnenkort zal de stekker er wel uit worden getrokken. En dat terwijl de verandering eigenlijk nog niet eens is begonnen

Het kan anders.

Vergeet de hele Powerpoint uit het MT en zorg dat er een goed veranderverhaal komt. Een verhaal dat overtuigt, inspireert en volstrekt eenduidig is. Niet verteld vanuit een bedrijfskundige invalshoek, maar vanuit de invalshoek van de werkvloer en de klant. 
Een verhaal dat wordt vastgelegd - in een handzaam boekje, of in een animatiefilm - waardoor iedereen dezelfde boodschap te horen krijgt.

Een verhaal waar medewerkers hun eigen ervaringen, hun eigen lol in het werk, maar ook hun frustraties in herkennen. Onderhoudend en inspirerend, zodat er opeens iets is waar je het met elkaar over kunt hebben. Een verhaal dat ingaat op de bezwaren en ja maars die er te verwachten zijn, dat verwachtingen managet en laat zien welke moeilijkheden er onderweg nog kunnen opduiken. Een verhaal dat jaren mee kan, en ook jarenlang beschikbaar blijft. En dat bij iedere wending die het veranderproces neemt, steeds weer het einddoel laat zien en richting geeft. 

Als je dat doet, dan kan het zomaar gebeuren dat er bij het MT fanmail binnenkomt met de volgende tekst:

Beste allemaal,

Wat een mooi, duidelijk, helder boekje vandaag mogen ontvangen. Leuk! Simpel geschreven, op een manier die binnen komt. Confronterend, maar wel heel eerlijk. Jullie kijken naar ons maar ook heel duidelijk (en misschien wel meer) zelf in de spiegel.

Herkenbare uitspraken, uitleg, ideeën en mogelijke oplossingen. Uit alle woorden straalt vertrouwen, maar wel met broodnodige essentie van 'nu of nooit'. En in combinatie met de schrijfwijze en gebruikte kleuren maakt het in mijn beleving een boekje wat zeker gaat meehelpen aan het begin van een mooie ommekeer.

Complimenten!!

Dat wilde ik gewoon even kwijt.

Interesse? Kijk dan eens naar de volgende mogelijkheden:
- Geef je hier op voor gratis tips over verandercommunicatie
- Als je gedachten uitgaan naar een animatiefilm (zie deze website voor voorbeelden), kijk dan eerst hier of je onderwerp daarvoor geschikt is
- Denk je aan een verhaal in de vorm van een miniboekje, vraag dan voorbeelden aan via johanna@veranderverhaal.nl.
- Als je wilt weten hoe het maken van een veranderverhaal in z'n werk gaat, bel gerust naar 06-25033390 of 0203306685. Ik hoor graag van je.