06 25033390 post@johannakroon.nl
Selecteer een pagina

Boekje It’s a pleasure

Daar zat ik dan, bij Transavia, dat het op dat moment erg moeilijk had. Het Management Team had  een strategie bedacht om uit de problemen te komen en vroeg mij of ik daarover een verhaal kon maken dat als mini-boekje zou worden verspreid onder de medewerkers.

Voordat ik überhaupt mocht komen praten had ik een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen van wel 15 pagina’s. Verder was me opgevallen dat in de strategiekranten die eerder waren uitgebracht met geen woord werd gerept over de verliezen die het bedrijf al jaren leed.

Ik vroeg me dan ook af hoe eerlijk dat verhaal eigenlijk mocht zijn.

Want tja, als een veranderverhaal niet mag ingaan op wat er mis is dan heeft de hele exercitie geen enkele zin. Hoe kan er ooit een gevoel van urgentie ontstaan als er niet wordt benoemd wat er nu niet goed gaat?

Dus voor de zekerheid vroeg ik maar even: vinden jullie het okee als ik in het boekje precies ga benoemen wat er mis is – en dat dus ook de penibele financiële situatie aan de orde komt?

Dat mocht.

Ik ging het bedrijf in om interviews te houden en schreef een veranderverhaal waar ik zelf wel over te spreken was: eerlijk en toch warm, recht voor z’n raap maar ook grappig, en hopelijk ook voor iedereen herkenbaar.

Toen kwam het spannende moment waarop ik het verhaal aan het MT kwam presenteren: zou de openhartige inhoud nog steeds zo gewaardeerd worden nu men het zwart op wit zag staan? Ik deelde het verhaal uit en men begon te lezen.

Al snel klonk gegniffel, een paar keer werd er hardop gelachen. Ja hoor, dit durfden ze wel aan.

Toen het boekje een paar weken later onder de medewerkers werd uitgedeeld begonnen er wonderlijke dingen te gebeuren.

CITAAT UIT HET BOEKJE

‘De valkuil van Transavia is dat wij een efficiënt IT-systeem van de plank kopen, en dat dan weer helemaal gaan ombouwen zodat het op ons kapotte proces past.’

Zonder dat iemand het ze had gevraagd begonnen medewerkers van het bedrijf het boekje weg te geven aan leveranciers en samenwerkingspartners, gewoon om te laten zien in welke situatie het bedrijf zich bevond. Dat genereerde veel goodwill en zette partners en leveranciers aan om het bedrijf te hulp te schieten – met ideeën, adviezen, en zelfs door af en toe korting te geven of dingen gratis te doen.

‘Wat in de buitenwereld nog wel de grootste verbazing wekt,’ vertelde de directeur me later, ‘is dat we zo eerlijk hebben durven zijn.’

Eerlijk zijn – als maker van veranderverhalen kan ik het aanbevelen.

Een pdf van dit boekje kun je inzien door hieronder op het omslag te klikken. Je kunt de pdf daar ook downloaden.

Even sparren?

Wil je van gedachten wisselen over hoe ik je zou kunnen helpen? Bel dan met Johanna Kroon, 06-25033390 of mail naar post@johannakroon.nl.

Op de hoogte blijven?

Geef je dan op voor de mailinglijst. Je ontvangt dan het eerste hoofdstuk van mijn boek Wat hebben ze nu weer bedacht?! Plus elke paar weken tips, inspiratie en voorbeelden.

dit veld niet invullen s.v.p.
Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld