Wat is storytelling en wat kun je ermee? (een heel verhaal...)

Misschien heb je vroeger wel eens, tijdens een verregende zomerdag, in een tent gelegen met een Donald Duck vakantieboek. Daar zat dan vaak zo'n pagina in waarop niets anders te zien was dan een warboel van punten en streepjes en getalletjes. Alle informatie was dus aanwezig en toch snapte je er niets van. Maar als je dan een ballpoint pakte en je ging van nummertje 1 naar nummertje 2 en zo verder de hele pagina over, voilà, dan stond daar opeens Goofy of Dagobert Duck!

Wat die ballpoint voor elkaar kreeg in dat vakantieboek, dat kan een verhaal doen bij het overbrengen van informatie en ideeën: de samenhang laten zien. Daardoor wordt alles beter begrepen, beter onthouden en vaker doorverteld. En misschien nog wel het belangrijkste: een goed verhaal overtuigt.

Zo'n verhaal moet uiteindelijk op de een of andere manier overgedragen worden. Dat kan via een boekje, door het voor te lezen op een medewerkersbijeenkomst, door het op Facebook of een ander internetkanaal te publiceren, en door er een whiteboard animatie van te maken - de voice over is dan het verhaal. Op deze website zijn allerlei voorbeelden te vinden.   

Als je zin hebt om zomaar een paar leuke stukjes te lezen, dan heb ik wel een paar aanbevelingen: 

Ga mee naar de wereld van het aftakzadel met koppelstuk en lees hier de openingsscène van een verhaal over een supergeheim laboratorium waar de lezer bij wijze van hoge uitzondering een kijkje mag nemen (de aanleiding was dat een bepaalde nogal ondergeschoffelde afdeling wat meer in beeld wilde komen bij de rest van de organisatie).

Ander voorbeeld: De Werkvloer Centraal is een sympathieke kleine club die zich ten doel stelt de zorg te verbeteren zonder dat het noemenswaardig meer kost. En het werken in de zorg moet er nog beter van worden ook. Over hun visie heb ik een verhaal geschreven getiteld De toekomst van Zuster Lidwien. Het begin kun je hier vast lezen en wil je weten hoe het afloopt, mail me dan voor een pdf van het hele boekje.  

Ook maatschappelijke veranderingen en innovaties lenen zich uitstekend voor een verhaalvorm, lees bijvoorbeeld maar dit korte verhaal over de toekomst van het plastic tasje