Artikelen over communicatie bij organisatieveranderingen

In mijn artikelen vind je adviezen, voorbeelden en ideeën over verandercommunicatie. Wil je met enige regelmaat dit soort artikelen ontvangen? Geef je dan op in het aanmeldingsveld links van deze pagina. 

Wat doe je met een mooi plan als je geen geld hebt?
Waar je ook werkt, er zijn altijd meer plannen dan er geld is. En wat gebeurt er dan? Houdt iedereen dan op met nadenken? Of begint het nadenken dan pas?

De rotonde en de participatiemaatschappij
Toen er alleen nog maar karren met paarden over de wegen reden bestonden er geen verkeersregels. De verkeersdeelnemers konden eenvoudig in onderling overleg bepalen wie...meer

Wat we van Paus Franciscus kunnen leren over verandercommunicatie Wat in elke organisatieverandering vroeg of laat aan de orde komt zijn de interne procedures en regels. Er kan van alles aan de hand zijn met die regels: soms bevorderen de regels iets waar men juist vanaf wil. Of ze remmen iets af dat men juist wil bevorderen. Meer...

Hoe verzin je een goede naam voor een verandertraject?
Ik weet niet of je ooit een dijkinspecteur hebt ontmoet, maar waarschijnlijk kun je je bij het type wel iets voorstellen. Hij draagt waterdicht schoeisel, weet alles van water, grondsoorten en zandzakken, hij heeft grote handen en hij is boven alles een praktisch type. Zijn naaste collega is de muskusrattenvanger. Meer...

Hoe weet je dat je een veranderverhaal nodig hebt?
Als veranderaar ben je bezig binnen een organisatie dingen te veranderen. Zelf weet je al wat er bij de verandering te winnen valt, maar nu de rest van de organisatie nog! Als er een goed veranderplan is, en je ziet om je heen een van de volgende verschijnselen, dan ontbreekt het waarschijnlijk aan een goed veranderverhaal: Meer..

Hoe krijg je in 8 minuten draagvlak voor een veranderplan?
Vorig jaar maakte ik voor Hogeschool Avans het script voor een tekenfilm over hun meerjarenbeleidsplan. Een onmogelijk onderwerp voor een tekenfilm zou je denken, maar de film werd een verrassend groot succes en ook andere organisaties belden voor tekenfilms. Want zo’n film maakt het mogelijk om in een minuut of 8 geweldig veel draagvlak te creëren voor een veranderplan.
Hoog tijd dus om eens wat meer te vertellen over die tekenfilms. Mocht je nooit zo'n film hebben gezien, bekijk er dan eerst even een, dan weet je waar we het over hebben. In de linkerbalk, onder het kopje Tekenfilms, vind je drie voorbeelden.  Meer...

Wat is het beste moment voor een veranderverhaal?
Van veel veranderaars krijg ik de vraag: ‘wat is het beste moment om ons veranderverhaal de organisatie in te sturen?’ Immers, als een aantal belangrijke ingrediënten van het veranderplan er nog niet zijn dan kan het nooit een sterk verhaal worden. Maar ja, als je gaat wachten tot het hele plan tot 3 cijfers achter de komma is uitgewerkt, dan is het te laat. Veel projecten zullen dan al gestart zijn, met onbegrip en verwarring als gevolg: waar gaat dit over? Vandaar dit artikel over de timing van een veranderverhaal. Meer...

Waarom positief zijn soms negatief uitpakt
In het beroemde managementboek Good to great van Jim Collins maken we kennis met admiraal James Stockdale. Stockdale had acht jaar in een Vietnamees krijgsgevangenkamp doorgebracht, onder de meest gruwelijke omstandigheden... Meer...

Over plastische chirurgie en verandercommunicatie
In alle literatuur over verandermanagement wordt de tip gegeven dat je bij veranderprocessen medewerkers inspraak moet geven. No involvement, no commitment, zegt Stephen Covey. Wát er moet centraal bepalen, hóe het moet lokaal bepalen, stelde Aart Jan de Geus laatst in NRC/Handelsblad. In mijn eigen boek over verandercommunicatie noem ik het Relatie eerst, veranderdoel daarna. We bedoelen allemaal hetzelfde. Meer...

Oud zeer bij verandertrajecten - hoe ga je ermee om? 3 tips.
Weerstand bij organisatieveranderingen komt vaak voort uit oud zeer: eerdere veranderpogingen zijn mislukt, en dat zijn de medewerkers nog niet vergeten.  Hoe doorbreek je dat?  Meer...

Hoe neem je je team mee naar een nieuwe toekomst?
Hoe neem je medewerkers mee naar nieuwe bestemmingen, hoe inspireer je ze verder te denken en verder te gaan dan ze op dat moment durven? (Dit artikel schreef ik samen met Ilse Tacoma van Interace verandermanagement) Meer...

Het geheim van goede verandercommunicatie
Een goede organisatieverandering biedt altijd een kans om werk interessanter te maken, beter voor mens én organisatie. De communicatie moet laten zien hoe. Meer...

Communiceert uw communicatie eigenlijk wel?

Iedereen die zich met communicatie bezig houdt klaagt erover: het wordt steeds moeilijker om mensen te bereiken. Hoeveel moeite je ook doet, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit, je doelgroep loopt achteloos aan je brochure, magazine, boek of nieuwsbrief voorbij. Hoe komt dat? Meer...